Allt du vill veta om Ingefära

Ingefära är en ört som används som krydda till matlagning och för sina terapeutiska samt kulinariska egenskaper. Ingefära kan användas färsk, torkad, i pulverform eller som juice. Ingefära är en del av Zingiberaceae familjen vilket också innefattar kardemumma och gurkmeja. Ingefära är en sådan ört som flitigt använts över hela världen av olika anledningar, allt från att behandla aptitlöshet, illamående och kräkningar, till för att motverka gasbildning, orolig mage, graviditetsillamående och åksjuka. I vissa delar av världen appliceras till och med saften från ingefära på huden för att behandla brännskador.

Hälsofördelarna med ingefära är många, och vi kommer att ta upp några. Men om du känner att du inte skulle vara behov av örten på grund av fördelarna, så är den ändå att rekommendera då den ger mycket goda smaker till matlagning eller varför inte i en kopp te!

Hälsofördelar med ingefära

Det finns en mängd hälsofördelar med ingefära. Låt oss ta upp några av de!

  • Ingefära förbättrar absorptionen av viktiga näringsämnen
  • Minskar inflammationer i tjocktarmen vid regelbunden användning
  • En studie som genomförts vid University of Georgia fann forskarna att daglig ingefära tillskott minskade muskelsmärta ut löst på grund av ansträning med 25%
  • Örten ökar blodflödet i hela kroppen. Äter du ingefära får du ett lägre kolesterol och det bidrar till att förhindra högt blodtryck, stroke och hjärtsjukdomar
  • Enligt en studie från Columbia University förbränner du 43 fler kalorier om du tillsätter en tesked ingefära i frukostjuicen

Glöm inte att förvara din ingefära på rätt sätt. Färsk ingefära kan förvaras i kylen i ungefär upp till en månad. Malen ingefära och ingefära pulver ska förvaras i en försluten förpackning och helst i kylen efter öppnad förpackning.

Användning

Här får du förslag på hur du kan använda dig av örten för att inkludera den i din vardag.

  • Är du en sådan person som kan ha lätt att inte känna hunger vid exempelvis stress? Ät färsk ingefära före lunch för att blåsa bort den tråkiga apiteten och få igång magsaften.
  • Känsla av illamående? Tugga på färsk ingefära, helst doppad i lite honung.
  • Ont i magen på grund av gasbildning? Mumsa på ingefära.
  • Ledvärk? Tack vare de antiinflammatoriska egenskaperna kan denna ört ge lindring när det tas som livsmedel, och om du lyckas få tag på ingefära eterisk olja kan du doppa några droppar i ett varmt bad för att hjälpa värkande muskler och leder.
  • Tillsätt ingefära till ditt te för att bli av med halsont och täppt näsa. Uppvärmningen från teet kommer göra att du uppskattar dess fördelar ännu mer!
  • Svårt att sova? Drick en tallrik soppa och spetsa den med denna kryddiga ört.
  • Ha roligt i köket och experimentera till ditt basmatiris! När du tar av locket på pannan vid själva riskokandet rör du snabbt i finhackad vitlök, ingefära, grön chili och färsk koriander för en boost av smaker och dofter.
  • Mixa ingefära tillsammans med morötter och äpplen samt eventuellt lite citronsaft. Så smaskigt och naturligtvis bra för dig!
  • Riv en färsk sort över din vanilj panna cotta eller jordgubbssorbet väcker till smaken!

Hoppas att du fått lite mer kött på benen. Vart du extra intresserad av att testa på något av användningsområdena? 

Relaterade produkter

Ingefära pulver
          Ingefära pulver
Källhänvisning:
Medical News Today. What are the benefits of ginger? (2015) http://www.medicalnewstoday.com/articles/265990.php

Nutrition and you. Ginger root nutrition facts (2015) http://www.nutrition-and-you.com/ginger-root.html

Facebook kommentarer

Lovisa Hjelm

Hej hopp!

3 Comments
  1. Jag älskar ingefära, det blir så gott i grytor av olika slag och passar till det mesta. Härligt att det finns hälsofördelar också 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>