Skydda huden i sommar

I Sverige värmer vi upp oss i takt med klimatet och samtidigt som solens strålar för med sig glädje bör du faktiskt lägga en tanke eller två till hur du kan skydda huden i sommar.

Den bästa hudvården är den du äter, så tänk på att en frisk hud kommer från att äta bra och hälsosamma livsmedel. Skär ner på socker och raffinerade livsmedel som skapar obalanserade blodsockernivåer i kroppen. Ät istället mycket frukt och grönsaker, välj bland regnbågens alla färger för att säkerställa att du får alla de antioxidanter och näringsämnen som din hud behöver. Du behöver även essentiella fetter i din kost för att hålla huden fuktig och smidig. Men uteslut de ohälsosamma fetterna.

Till detta är det också viktigt att se till att dricka mycket vatten! En återfuktad hud inifrån mår bäst, och så kompletterar man med fuktgivande krämer och oljor utifrån. Det vill säga, inte tvärt om. Uttorkning av kroppen leder till torr hud som kommer få linjer och fläckar att synas mer samt förlora lyster. Drick därför regelbundet under dagen, mellan måltider och välj helst vatten. 

skydda huden på sommaren

På detta så försök att bära skyddande kläder över huden när du är utomhus. Täck så mycket hud som möjligt, även tunna tyger skyddar. Välj ett material som inte kliar, skrapar, irriterar eller överhettar din kropp. Om du kan bära en hatt så gör det. Solglasögon är också bra för att skydda både ögonen och den känsliga huden kring ögonen.

Förutom dessa livsstilsval som påverkar faktiskt även huden så finns har vi några tips för hur ditt val av hudvårdsrutin direkt kan skydda huden:

  • Förstå att solen påverkar din hud. Det är viktigt att veta hur solens strålar påverkar huden. Dessa grunder kan hjälpa din förståelse: UVA = Den längsta våglängden där solens strålar når hudens djupaste skikt. Solskador kan aktivera fria radikaler och främja hudens åldrande. UVB = Denna våglängd penetrerar hudens övre skikt och kan orsaka solbränna, allergiska reaktioner och hudcancer. UVC = De mest skadliga strålarna, brukar i allmänhet filtreras av ozonskiktet.
  • Solskydd. Använd alltid solskyddsfaktor, och försök att leta efter vardagsprodukter som innehåller SPF på minst 15. Idag finns det många alternativ av ansiktskrämer, läppbalsam, BB krämer osv som innehåller solskydd. Applicera rikligt med solskyddskräm för att skyddet ska bli tillräckligt och glöm inte dolda områden såsom baksidan av nacken. Därefter bör du applicera om solskyddet ofta, framförallt om du svettas eller badar. Använd ett ekologiskt solskydd för att undvika ifrågasatta ämnen i ingrediensförteckningen. Varför skulle det då vara så viktigt? Jo för att undvika den kemiska överbelastningen som kroppen redan utsätts för i vardagen, och vilket kan öka hudens känslighet om det dessutom påträffas i hudvårdsprodukterna som du ska spendera den utsatta tiden i solen med. Använd inte en produkt om den utlöser känslighet, irritation, finnar eller andra besvär för dig. Och tänk på att du inte är dubbelt skyddad bara för att du använder högre SPF! SPF 15 filtrerar bort 93 % av UVB medan SPF 30 filtrerar bort 96,7 %.
  • Ge huden en paus och undvik parfym. På sommaren behöver vi oftast inte lika många hudvårdsprodukter och sminket är det ofta skönt att ha lätt och nätt. Så passa på att låta huden ta semester lite och andas. Lämna sminket så ofta som möjligt, och framförallt om det är kosmetika som inte är fritt från kemikalier. Skölj huden efter bad, men undvik inte att bada då man också svettas när det är varmt och svett bör tvättas bort från huden. Att simma i klorerade miljöer kan torka ut huden och hos en del leda till en allergisk reaktion. Undvik också att spraya parfym på huden i solen. De doftämnen (även naturliga) som finns i parfymer – särskilt i citrus dofter – kan lämna fläckar på huden när de reagerar med solen eller göra huden extra känslig.
  • Middagssolen är ett no-no. Håll dig borta från solen när den är som starkast – mellan klockan 10:00 och 15:00 på vissa latituder medan i andra latituder är det mellan 11:00 till 16:00. Den varmaste delen av dagen under sommaren är den mest skadliga tiden. Stanna därför inte ute i solen under långa tidsperioder runt de varmaste timmarna. Ju längre tid du är ute, desto längre blir din hud utsatt för strålning. Skydda absolut spädbarn genom att hålla dem borta från solen helt och hållet. Parasoll och annat skydd är väldigt viktigt för spädbarn. De lite äldre barnen bör hållas undan middagssolen precis som du och uppmuntra samtidigt barnen att bära tunna men täckande kläder samt gärna en T-shirt över deras badkläder när de ska bada.

Följer du alla tipsen? Toppen! Det är en bra trygghet för huden att du skyddar den på detta sätt under sommaren. Tänk dock på att dessa tips inte är några alternativ för att du ska kunna förlänga din vistelse i solen. Utan spendera tiden i solen med måtta, trots solskyddet.

Rekommenderad läsning:
==> Ta hand om huden i sommar
==> Ifrågasatta kemikalier i solskydd
==> Vad är after-sun bra för?

Relaterade produkter 

Ekologiskt Solskydd SPF 30
Ekologiskt Solskydd SPF 30
Solskyddsolja SPF 30
Solskyddsolja SPF 30
Solskyddsspray SPF 50
Solskyddsspray SPF 50
Solskyddsgel SPF 30 Ansikte
Solskyddsgel SPF 30 Ansikte

Facebook kommentarer

Lovisa Hjelm

Hej hopp!

5 Comments
  1. Visst är det viktigt att skydda sig mot solen, äta vettigt m.m.
    Men det är ju också viktigt med D-vitamin, att vara så barhudad som möjligt och utan solkräm i ca 20 minuter de dagar solen skiner och då under timmarna när solen är som starkast.
    Annars måste man ju äta D-vitamintillskott även på sommaren.

    1. Good point!
      Det är något jag också ofta har i åtanke, detta med att skydda solen vs D-vitamin upptaget. Man får ta det försiktigt helt enkelt och försöka vara förnuftig. Man mår ju också bra av solen och solljuset generellt. Det var något jag saknade otroligt mycket en tid när jag jobbade natt tidigare.

    1. Tack! Eller hur det är ett måste när sommaren kommer.
      Blev lite inspirerad av föregående kommentar också om att skriva ett inlägg om det här med D-vitamin vs att skydda solen, väldigt viktigt att ha i åtanke det med.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>